Myopia

Progressiv nærsynthet hos barn i barneskolen

26 august 2024

Skolestart er spennende og nytt for alle barn. Dette er også en viktig tid i utviklingen deres, og et godt syn er en viktig del av dette. Avhengig av land, må de fleste barn gjennom en test. Denne "testen" inkluderer vanligvis en vurdering av barnets syn. Hvis avvik oppdages under undersøkelsen, anbefales det å ta kontakt med en optiker. Optikeren undersøker barnets øyne og synsevne grundigere, og kan for eksempel diagnostisere nærsynthet, samt bestemme om barnet trenger synshjelpemidler som briller i samråd med foreldrene.

  • Jente med briller skriver med en penn

Det er viktig å oppdage nærsynthet tidlig, og en tidlig diagnose er derfor også en fordel for barnet. En optiker eller annen spesialist bør derfor alltid konsulteres hvis du oppdager noe unormalt hos barnet ditt – også i barnehagealder. Jo tidligere tiltak tas for å motvirke nærsynthet, jo bedre.

Progressiv nærsynthet er en spesiell form for nærsynthet som blir mer alvorlig over tid. Det er først og fremst viktig å bremse progresjonen av nærsynthet via egnede tiltak for å unngå sterk nærsynthet. Dette er viktig fordi det bidrar til å forbedre barnets livskvalitet, samtidig som risikoen for ytterligere øyeproblemer reduseres.

Hva er nærsynthet

Gutt med briller som bruker et forstørrelsesglass
Gutt med briller som bruker et forstørrelsesglass

Nærsynthet er en form for synssvekkelse der lysstrålene som trenger inn i øyet, fokuseres foran netthinnen. Bildet som produseres på netthinnen, er uskarpt når det ukorrigerte øyet ser langt unna og akkommodasjonen er avslappet. Denne optiske feilen forårsakes vanligvis av for lange øyeepler. Nærsynthet opptrer vanligvis først i barn i skolealder og fører ikke nødvendigvis til nærsynthet.

  • Sterk nærsynthet starter ved -5 dioptrier avhengig av hvilken definisjon som brukes.
  • Progressiv nærsynthet, en spesiell form for nærsynthet, kjennetegnes ved at tilstanden blir verre med årene. Øyets lengde kan fortsette å vokse i mange år. Dette kan for eksempel føre til verdier som -12 dioptrier. I tillegg til helseproblemene dette kan forårsake, kan dette også ha en svært negativ innvirkning på hverdagen. En person med denne graden av nærsynthet kan ikke se skarpt lengre enn åtte centimeter foran øyet. Et vanlig liv er i dette tilfellet ikke lenger mulig uten synshjelp.
  • Patologisk nærsynthet kjennetegnes av en patologisk manifestering, deriblant komplikasjoner i fundus (for eksempel en løs netthinne – se nedenfor). Patologisk nærsynthet opptrer i større grad – men ikke med sikkerhet – i øyne med sterk nærsynthet.11

Visse tiltak kan tas for å begrense progresjonen av nærsynthet. Når optikere starter behandling av nærsynthet, er målet å beskytte barn mot sterk nærsynthet og mulige langsiktige øyeproblemer. En sunn livsstil kan også hjelpe. Studier har vist at å tilbringe minst to timer utendørs og redusere arbeid som krever fokusering på gjenstander nære ansiktet, kan ha en positiv effekt på utviklingen til barns øyne.1

Utviklingen av barns øyne

Nyfødte er generelt langsynte.2 Når de blir eldre, blir øynene lengre og linsens brytningskraft utvikles slik at normalt syn oppnås (emmetropi) i tiårsalderen (i vanlige tilfeller).3,4 Denne naturlige prosessen kalles emmetropisering.

Synsskarpheten utvikles også over tid. Nyfødte har ikke skarpt syn, men synsskarpheten blir raskt bedre og øker til barnet er mellom seks og ti år.5 Dette betyr at et barn med et syn som utvikler seg normalt, vil ha et syn som er tilnærmet synet til en voksen med normalt syn når de starter på skolen. Barn med emmetropi (vanlig syn) kan se gjenstander klart og fokusert på kort og langt hold. Denne utviklingen er viktig, siden den muliggjør lesing, skriving og samhandling med verden. Romforståelsen fortsetter også å utvikles i årene barnet tilbringer på barneskolen, og barn lærer å estimere dybde og avstanden mellom gjenstander. Dette er en evne som er viktig for idrett, sykling eller leking i parken. En god dybdeoppfatning hjelper barn med å bevege seg med selvtillit i omgivelsene sine, samtidig som motoriske ferdigheter utvikles.

Forebygge og oppdage nærsynthet

Det er viktig å holde utkikk etter tegn på synsproblemer i barnets tidlige utviklingsfase. Hyppig mysing, hodepine eller vanskeligheter med å lese og skrive, kan være indikatorer. Hvis foreldre er bekymret, bør de få barnet undersøkt av en optiker eller annen spesialist som kan vurdere barnets syn.

Hvis synet må korrigeres, kan dette ha en stor positiv effekt på barnets akademiske og sosiale liv. Selv om barn ofte er mestre på å skjule små eller store synsproblemer, viser forskning at et godt syn er viktig for akademisk mestring og livskvaliteten generelt.6

Forebygging: La barn tilbringe tid utendørs uten smarttelefoner

Eksperter anbefaler å redusere tiden barn bruker på smarttelefoner, nettbrett og andre aktiviteter som krever konstant nærsyn for å forebygge nærsynthet.

Barn bør ta regelmessige pauser for å gå ut. Studier har vist at å tilbringe mer tid utendørs, reduserer risikoen for å utvikle nærsynthet og bremser progresjonen av nærsynthet hos barn som allerede er nærsynte.7

Eksperter anbefaler derfor at barn tilbringer minst to timer ute i dagslys hver dag – uavhengig av alder.

Det er likevel viktig å vite at risikoen for å utvikle (sterk) nærsynthet er høyere når de første tegnene på nærsynthet oppdages før barnet er fylt syv år.8 ZEISS veiledning for behandling av nærsynthet er basert på mange studier, og sier følgende: Hvis et barn har en avstandsbrytning som er større enn +0,75 dioptrier i seksårsalder eller en avstandsbrytning som er større enn +0,5 dioptrier i alderen syv til ti år, kan øyelengdens utvikling fremdeles anses å være normal. Barnet har en risiko for å utvikle nærsynthet hvis verdien er lavere enn dette eller i minusområdet.9

  • En gutt med briller smiler mens han sykler ute
  • En gruppe med barn med briller og forstørrelsesglass leker og ler ute
  • En gutts øyne undersøkes med ZEISS IOLMaster 500

Kort fortalt

Forebygging er viktig når det gjelder nærsynthet

✔ Tilbring mer enn to timer i naturlig lys utendørs.10

✔ Reduser arbeid med nært fokus, deriblant lesing og skjermtid, som alltid bør innebære lengre pauser. Disse bør helst tilbringes utendørs med fysisk aktivitet.

✔ Sørg for å få øynene til barn som har stor risiko for å utvikle nærsynthet, kontrollert minst én gang i året.

Behandling av nærsynthet hos barn i grunnskolealder

Hvis barn i barneskolealder viser tegn på nærsynthet, er det viktig å legge merke til dette så tidlig som mulig. Skolens tester er viktige, og både lærere og foreldre bør nøye observere om barna har problemer i klassen eller eller når de leser lekser. I denne fasen er det viktig å fastslå om nærsyntheten utvikler seg innenfor normale grenser eller om økningen skjer raskt og peker mot progressiv nærsynthet, via regelmessige kontroller.

Hvis progressiv nærsynthet fastslås, bør barna få behandling. Flere alternativer er tilgjengelige for å bremse progresjonen av nærsynthet hos barn og ungdom, deriblant medisinske øyedråper, spesielle kontaktlinser (som eventuelt ikke er egnet for barn i denne alderen) eller spesielle brilleglass som kan bremse forlengelsen av barnets øye.

Finn en optiker.

Kontroller barnets syn nå.

Bruk verktøyet Finn en optiker for å finne en ZEISS-optiker nær deg. Bestill en avtale nå!

Spesialiserte ZEISS brilleglass til behandling av nærsynthet

ZEISS MyoCare-porteføljen består av to glassdesign som er spesielt utviklet for behandling av nærsynthet. Disse glassene kan bremse veksten i øyets lengde. Dette oppnås via spesielle mikrostrukturer i brilleglassets funksjonelle område, som skaper såkalt simultan myopisk defokus. Resultatet er at ytterligere bilder genereres foran netthinnen ved siden av det skarpe bildet på netthinnen. Dette skal bremse veksten i øyets lengde.

I midten har glasset et område som korrigerer barnets brytningsfeil og sikrer godt avstandssyn. Rundt den sentrale klare sonen skifter de nesten usynlige, ringformede flatene – mikrostrukturene med en ytterligere optisk styrke – med soner som bare har en korrigerende effekt.

Disse brilleglassene tilbyr to store fordeler for barn i grunnskolealder, og kan forbedre deres langsiktige livskvalitet og helse. Først korrigerer disse brytningsfeilen på samme måte som andre brilleglass, slik at barnet kan se klart på alle avstander og delta i klasseromsaktiviteter. Samtidig bremser de progresjonen av nærsynthet, og reduserer risikoen for begrensninger på grunn av sterk nærsynthet og potensielle langsiktige konsekvenser for øyehelsen.

Det er viktig å behandle progressiv nærsynthet på en profesjonell måte, og å starte så tidlig som i barneskolen. Denne behandlingen kan forbedre barnets generelle livskvalitet.


Del denne siden


  • 1

    Xiong S, Sankaridurg P, Naduvilath T, Zang J, Zou H, Zhu J, Lv M, He X, Xu X. Time spent in outdoor activities in relation to myopia prevention and control: a meta-analysis and systematic review. Acta Ophthalmol. 2017 Sep;95(6):551-566.

  • 2

    Sankaridurg P, Tahhan N, Kandel H, et al. IMI Impact of myopia. Invest Ophthalmol Vis Sci. 2021;62(5):2. https://doi.org/10.1167/iovs.62.5.2

  • 3

    Mutti, D. O., Mitchell, G. L., Jones, L. A., Friedman, N. E., Frane, S. L., Lin, W. K., ... & Zadnik, K. (2005). Axial growth and changes in lenticular and corneal power during emmetropization in infants. Investigative ophthalmology & visual science, 46(9), 3074-3080.

  • 4

    Flitcroft, D. I. (2014). Emmetropisation and the aetiology of refractive errors. Eye, 28(2), 169-179.

  • 5

    Zadnik, K., Manny, R. E., Yu, J. A., Mitchell, G. L., Cotter, S. A., Quiralte, J. C., & Mutti, D. O. (2003). Ocular component data in schoolchildren as a function of age and gender. Optometry and Vision Science, 80(3), 226-236.

  • 6

    Leat S. J., Yadav, N. K., & Irving, E. L. (2009). Development of visual acuity and contrast sensitivity in children. Journal of optometry, 2(1), 19-26

  • 7

    Xiong S, Sankaridurg P, Naduvilath T, Zang J, Zou H, Zhu J, Lv M, He X, Xu X. Zeit in Outdoor-Aktivitäten im Zusammenhang mit der Prävention und Kontrolle von Myopie: eine Metaanalyse und systematische Überprüfung. Acta Ophthalmol. 2017;95(6):551-566. doi: 10.1111/aos.13403.

  • 8

    Rudnicka AR, Kapetanakis VV, Wathern AK, et al. Globale Variationen und zeitliche Trends in der Verbreitung von Myopie bei Kindern: Eine systematische Überprüfung und quantitative Metaanalyse: Implikationen für die Ätiologie und frühe Prävention. Br J Ophthalmol. 2016; 100: 882–890.

  • 9

    MI-Clinical-Myopia-Management-Guidelines_FINAL_German_MJ.pdf (myopiainstitute.org)

  • 10

    Jong M. Should We Be Identifying and Managing Pre-Myopia? Review of Myopia Management. February 1, 2021. Accessed October 18, 2022. Reviewofmm.com/should-we-be-identifying-and-managing-pre-myopia.

  • 11

    Kyoko Ohno-Matsui, Pei-Chang Wu, Kenji Yamashiro, Kritchai Vutipongsatorn, Yuxin Fang, Chui Ming Gemmy Cheung, Timothy Y. Y. Lai, Yasushi Ikuno, Salomon Yves Cohen, Alain Gaudric, Jost B. Jonas; IMI Pathologic Myopia. Invest. Ophthalmol. Vis. Sci. 2021;62(5):5. doi: https://doi.org/10.1167/iovs.62.5.5.