Enkelhet og eleganse: LINDBERG innatninger og ZEISS solbrilleglass - en sommerhit
BEDRE SYN spurte produsenten av innfatninger LINDBERG hva det er som gjør LINDBERG solbriller så spesielle.
Den danske kongefamilien, politikere, mektige forretningsfolk og høyprofilerte kjendiser bruker innfatninger fra LINDBERG, den danske designeren av innfatninger. Et spesielt høydepunkt er dette årets solbrillekolleksjon som nok en gang demonstrerer den elegante, minimalistiske danske designtradisjonen som LINDBERG er så kjent og elsket for. Siden vekt på høy kvalitet er noe både LINDBERG og ZEISS har felles, så kommer alle innfatninger med brilleglass fra ZEISS. BEDRE SYN spurte hva som er så spesielt med denne kolleksjonen og hvorfor solbrilleglass fra ZEISS er en så god match.
LINDBERGs suksesshistorie begynte i Danmark på 80-tallet, da Poul-Jorn Lindberg slo seg sammen med arkitekten Hans Dissing for å designe innfatningen AIR Titanium, de første hengsle- og skrueløse brillene. Siden dess har briller fra LINDBERG, laget av lettvekts, kantløs titanium, stått for estetikk, teknisk innovasjon og uklanderlig håndverk. Innfatninger fra LINDBERG er unike, med et rigorøst fokus på det essensielle, og eliminering av alle unødvendige skruer, nagler og sveiser. Resultatet er utrolig sterke og fleksible briller som ikke desto mindre er blant de letteste og mest komfortable i verden.
I 2009 begynte LINDBERG også å produsere solbriller. Fra begynnelsen bestemte LINDBERG seg for å komplettere sin solbrillekolleksjon med solbrilleglass fra ZEISS.
BEDRE SYN: LINDBERG og ZEISS har arbeidet sammen en god stund nå. Hvorfor ble de første innfatningene for solbriller utstyrt med ZEISS brilleglass tilbake i 2009?
LINDBERG: Vi gikk for ZEISS fordi vi så etter en partner som kunne gi solbrillene våre eksepsjonell visuell ytelse, optimal UV-beskyttelse og attraktive farger. De var den perfekte matchen for våre produkter.
BEDRE SYN: Det var i 2009.La oss fokusere på solbrillekolleksjonen for 2013. Hvor kommer idéene til former, stilen og fargene på innfatning og glass fra?
LINDBERG: Det er vanskelig å si eksakt hvor idéene kommer i fra. Hos LINDBERG tror vi ikke at inspirasjon kun kan finnes i gårsdagens mote. Tvert imot så liker vi å finne inspirasjon i nåtiden og i tingene som omgir oss, til og med dagligdagse ting som musikk og mat kan bli en stor inspirasjonskilde. For oss er design en måte å tenke på - om former, farger og materialer kombinert med teknologi, håndverk og komfort. Og selv om vi får inspirasjon fra mange forskjellige ting har vi alltid vår kjerneverdi i mente, nemlig design uten fiksfakserier. Vi vil forsikre oss om at våre solbriller alltid møter våre standarder - de må være attraktive og komfortable å bruke.
BEDRE SYN: LINDBERG solbriller er utstyrt med ZEISS solbrilleglass. Hvordan og når påvirker valget av brilleglass designprosessen?
LINDBERG: Glassene er en veldig signifikant del av solbrillene våre. Ved hvert skifte av farger og størrelse på glassene så får våre klassiske solbriller en komplett ny look. Ta for eksempel vår modell 8570 - bare ved å endre fargen på glassene går modellen fra å være veldig diskret til å være flamboyant til å være rå. Så du kan si at med ZEISS solbrilleglass får våre solbriller en bestemt individualitet.
BEDRE SYN: Hvilken er den mest ikoniske modellen i kolleksjonen?
LINDBERG: Vår mest ikoniske modell vil sannsynligvis være 8556. Denne modellen har vært en del av vår solbrillekolleksjon siden starten. Den har blitt en moderne klassiker og vil alltid være mote. Modellen er faktisk en ordentlig kamelon - avhengig av forskjellige farger og glass som brukes, appellerer modellen til mange forskjellige typer mennesker, både menn og kvinner i alle aldre. Og vi kan fortsette å fornye modellen; for eksempel lanserer vi modellen på en gnistrende ny måte, med glass fra ZEISS, kombinert med en ny LINDBERG farge på årets Silmo-messe i Paris i oktober.
BEDRE SYN: En av de mest distinkte egenskapene med LINDBERG briller er bruken av kostbare materialer som titan, gull, platina, diamanter og bøffelhorn. Slike materialer står for tidløs eleganse, eksepsjonell styrke og visuelt inntrykk. Hva er sammenhengen mellom materialvalg og design på innfatningen?
LINDBERG: Det er en ganske tett sammenheng mellom materialvalg og design av innfatning - du kan til og med si at de to tingene er avhengig av hverandre. Skal man for eksempel lage en myk og delikat innfatning er kunstfiber et opplagt valg. Materialet har i sin natur en mykhet og dybde som titan ikke har. Med titan kan du skape en lett og samtidig kraftig look som kan brukes på sporty, klassiske og motepregede måter.
Når man arbeider med gull er det viktig at designet fremstår som lett og estetisk - for å si det med Coco Chanels ord: " Luksus må være komfortabelt, ellers er det ikke luksus".
I tillegg mikser vi materialer sammen, som ved å legge inn titan i våre solbriller av kunstfiber, fordi titan forsterker kunstfiberet og gjør solbrillene virkelig fleksible og justerbare. Det betyr at våre innfatninger er utrolig sterke og fleksoble - samtidig som de er blant de letteste og mest komfortable på markedet. Og dette er nettopp en av våre topp prioriteter når vi designer briller - komfort og fleksisbilitet og muligheten til å justere hver enkelt innfatning til den personen som skal bruke dem. Og dette gjelder også for solbrillene våre.
BEDRE SYN: Et siste spørsmål. Å se berømte mennesker, spesielt medlemmer av den danske Kongefamilien bruke LINDBERG briller er uten tvil veldig tilfredsstillende for dere. Kan du huske et betydningsfullt øyeblikk som du har opplevd?
LINDBERG: Vel, vi synes det burde være unødvendig å si at den danske Kongefamilien burde bruke dansk design. Men vi er selvfølgelig veldig fornøyd og beæret over at de har valgt å bruke våre solbriller.
Og et betydningsfullt øyeblikk som faktisk kom som en stor overraskelse for oss, var når filmplakatene for "James Bond - Tomorrow Never Dies" kom ut. De viste skurken, mediabaronen Elliot Craver med et par LINDBERG Rim briller. Og det viste seg at de faktisk kjøpte brillene på eget initiativ, så det var ikke engang snakk om produktplassering. Vi var overbegeistret!
Om LINDBERG:
En av de mest prominente LINDBERG kundene er den danske Kongefamilien. HM Dronning Margrethe II og HKH Henrik bruker LINDBERG Titanium innfatninger; mens HKH Kronprins Frederik og HKH Kronprinsesse Mary bruker LINDBERG Sun innfatinger. Selskapet ble innvilget den eksklusive "Leverandør til det kongelige hoff", en ære innvilget til ledende selskaper som forsyner varer til Kongefamilien.
Med mer en 60 designpriser, inkludert Red Dot prisen, er dette eksklusive brillemerket uten tvil et briljant eksempel på brilledesign på sitt beste.
Bilder: LINDBERG / Cover Modell 8571