Kjøring + mobilitet

De beste brillene til bilkjøring

Kom trygt frem

27 januar 2022

Hver gang du setter deg bak rattet, får øynene dine flere utfordringer. Du må fokusere i skiftende lysforhold, takle blendende sollys eller våte, reflekterende veier, og opprettholde klart syn i tykk tåke. På toppen av det, må du forholde deg til andre brukere av veien, konsentrere deg om trafikkskilt og informasjon, og navigere frem til din endelige destinasjon. Riktige innfatninger kan gjøre kjøringen sikrere og enklere, spesielt for dem som ofte kjører over lang tid. Men hva er det som utgjør de beste kjørebrillene?

  • De beste brillene til bilkjøring - kom trygt frem

Synsproblemer kan være en sikkerhetsrisiko ved kjøring

Selv om mange sjåfører strever med synsproblemer, er det noe som noen ganger enkelt kan håndteres. Gode bilbriller vil anstrenge øynene mindre, optimalisere synssonen, og forbedre generell sikkerhet ved kjøring. Av denne grunn er det viktig for en hver sjåfør å konsultere en optiker og få en skikkelig synsundersøkelse med jevne mellomrom. Hvis det trengs, vil optikeren anbefale tilpassede bilbriller med styrke.

Ekspertene anbefaler at du får øynene dine testet minst en gang hvert annet år hvis du er en voksen, selv om du ikke kjenner til noen åpenbare problemer med synet ditt. Hvis du er over 65 bør du gå til synsundersøkelse minst en gang hvert, eller hvert annet år. Jevnlige øyetester kan hjelpe optikeren din til å tidlig diagnostisere en begynnende langsynthet. Langsynthet er en aldersrelatert synstilstand hvor øyets krystallinse taper elastisitet, og dette gjør det blant annet vanskeligere å fokusere på nære gjenstander. Langsynthet påvirker selvfølgelig din evne til å kjøre, noe som gjør det viktig med jevnlige øyetester.

Godt kjøresyn påvirkes av en kombinasjon av faktorer

Følgende forhold er viktige for å gjøre trygge avgjørelser ved kjøring:

  • Du må være i stand til å se uten blending og refleks om dagen, men også klart og med kontrast om natten. Optikeren kan hjelpe deg med å velge solbriller med antirefleks eller avstandsbriller for bilkjøring.
  • Synet ditt bør ikke møte noen hindringer. Husk på dette når du velger brilleinnfatninger og innfatninger til solbriller med styrke. Innfatninger som ikke passer skikkelig kan gli og flytte seg, og blokkere deler av synsfeltet.
  • Du må være i stand til å fokusere på nære objekter. Som nevnt over, fra 40-års alderen og oppover kan sjåfører begynne å oppleve begynnende langsynthet som gjør synet gradvis dårligere.

De riktige brilleglassene og godt tilpassede brilleinnfatninger er løsningen på hvert av disse synskravene. Husk å diskutere dine synsbehov med optikeren når du tar en øyetest. Gi dem så mye bakgrunnsinformasjon som mulig, og fortell om du kjøre ofte, eller om du opplever problemer ved kjøring i mørket. På denne måten vil de være i stand til å vurdere alle forhold og forberede de best mulige kjørebrillene med styrke.

Hvordan vet jeg om jeg trenger bilbriller eller briller for kjøring i mørket?

Hvis du opplever vanskeligheter når du kjører er det viktig å få en profesjonell vurdering fra en autorisert optiker eller øyelege. For å avgjøre hvor godt du ser kontrast og farger kan du gå til ZEISS nettbasert synstest.

Hva utgjør et ideelt par kjørebriller?

Fordi kjøresyn påvirkes av forskjellige faktorer, må bilbrillene dine takle en kombinasjon av krav.

  • Loremipsum

    Tilpassede kjørebriller for kjøring om natten kan redusere refleks fra forskjellige lyskilder.

    Du eksponeres for forskjellige lyskilder, dag og natt, spesielt når du kjører. Klart sollys, frontlysene fra motgående trafikk, lysstreif fra gatelykter og refleksjoner fra brillene eller frontruta kan skape farlige distraksjoner som påvirker synet. Dette er en risiko som kommer i tillegg, også for sjåfører med perfekt syn, ettersom redusert syn i dårlige lysforhold og sensitivitet for refleks er assosiert med en økt risiko for ulykker om natten.1 Det anbefales at sjåfører som ofte kjører i skumring og om natten bruker glass med antirefleks med antirefleksive belegg. Spesialiserte brilleglass for kjøring, så som DriveSafe glass fra ZEISS, og briller for nattkjøring kommer som standard med et spesielt belegg som gir redusert refleksjon og avslappet syn, mens antirefleks solbriller vil hjelpe med å redusere distraherende refleks om dagen.

  • Polariserte glass for bilkjøring kan gi et ekstra sikkerhetsnivå ved kjøring. Reflektert lys blir rutet i en spesiell retning og forårsaker ubehagelig refleks. Polarisering filtrerer lyset og reduserer de farlige refleksjonene forårsaket av våte veier, snø, eller at sollys reflekteres av metall eller objekter av glass. Samtidig vil spesielle fargetonede glass forbedre kontrast og oppfattelse av farger. Dette gjør at du ser motgående kjøretøy tidligere og klarere, uansett sikt. Vær oppmerksom på det faktum at polariserte linser kan svekke evnen til å se enkelt ting på instrumentpanelet i bilen. Diskuter dette med optikeren din før du kjøper.

  • TIPS: Spør optikeren din om fargetonede glass med fargegradienter. Disse glassene blir lysere mot nedre halvdel av glasset, og gir deg bedre syn mot instrumentpanelet.

    TIPS: Spør optikeren din om fargetonede glass med fargegradienter. Disse glassene blir lysere mot nedre halvdel av glasset, og gir deg bedre syn mot instrumentpanelet.

    Fargetonede glass kan hjelpe til å gi en mer behagelig kjøreopplevelse, og påvirke dine totale kjøreferdigheter. Imidlertid, før du investerer i fargetonede glass, spør optikeren om råd, ettersom enkelte fargetoner ikke er trygge for bilkjøring. For eksempel: glass med en høyere fargetone enn 90 % er for mørke for kjøring; og selvtonende glass blir kanskje ikke mørke nok fordi frontruten allerede blokkerer en stor del av det UV-lyset som får glasset til å bli mørkere. Brune eller grå fargetoner er generelt gode bilbriller, fordi de hjelper deg å identifisere trafikklys eller bremselys på millisekunder og kan forbedre reaksjonstiden din.

  • Luftkondisjoneringen i bilen, motvind i en cabriolet, og støv kan forårsake tørre, irriterte øyne. Videre innfatninger med spesialiserte bilbriller med styrke gir deg ikke bare bedre synsfelt, de kan også gi deg et ekstra lag med beskyttelse for øynene. I tillegg til å beskytte øynene, bør brilleglassene være slitesterke og i stand til å motstå riper og andre ødeleggende miljøfaktorer.

    State-of-the-art belegg på brilleglass, så som DuraVision® Platinum og DuraVision® DriveSafe fra ZEISS er en drastisk forbedring av tidligere løsninger for belegg. Disse beleggene er mye hardere, i stand til å avvise vann og skitt, og beskytter effektivt brilleglass mot skade. 

  • Målinger utført av instituttet FKFS2 på vegne av ZEISS viser at sjåfører ser på veien foran og på motgående trafikk i gjennomsnitt 97% av den totale tiden de kjører, sannsynligvis et høyere gjennomsnitt enn hva du ville ha trodd! På toppen av det har øynene dine andre oppgaver de skal utføre. De skal raskt skifte fokus mellom sidespeilene, bakspeilet og instrumentpanelet. Dette er en enkel oppgave for unge bilførere, men når du når alderen 35-40 og eldre, er øynene ikke lenger i stand til å tilpasse seg (eller "akkommodere" som ekspertene kaller det) til forskjellige avstander så fort som de kunne når du var yngre. Du kan trenge spesielle progressive glass, også kjent som variofokale glass for kjøring for å overvinne dette hinderet.

    Du er muligens kjent med konseptet bi fokale brilleglass, designet for folk som har to forskjellige styrker. Bifokale glass til kjøring er imidlertid blitt mindre populært og blir erstattet av progressive glass, en forbedring av teknologien for bifokale glass. Disse glassene virker etter et lignende konsept, men der bifokale briller har en tydelig linje som deler glassene i to, har varifokale glass eller progressive glass flere fokuspunkter, tilpasset dine synsvaner.
    Synsvaner under kjøring er selvfølgelig ganske forskjellige fra daglige synsvaner, men progressive glass kan optimaliseres for kjøreformål. Ved kjøring med variofokale briller, må mellom- og langdistansesoner i glasset være så store som mulig for å gjøre det mulig for deg å re-fokusere raskt når øyet beveger seg mellom veien foran og instrumentbordet, med minimale hodebevegelser.
    Spesialiserte progressive glassdesign, så som ZEISS DriveSafe glass møter spesielle synskrav for kjøring, men den vanlige regelen gjelder - for optimalt syn må de må tilpasses av en profesjonell og bli nøyaktig skreddersydd til brukerens behov. DriveSafe progressive glass passer ikke kun til kjøring, men er perfekte for daglig bruk. Selv om der vil være en kort tilvenningsperiode, er progressive glass som en skreddersydd dress; de er så presist tilpasset at denne perioden blir på et absolutt minimum.

  • Mange folk har problemer med synet under kjøring om natten og i skumring. Hvis du normalt kjører med briller og du har en tendens til å oppleve vansker når det blir mørkere, kan det skyldes at glassene er designet for daglig bruk og ikke er optimalisert for skiftende lysforhold. Pupillene utvider og trekker seg sammen avhengig av lysintensitet. Om natten vil pupillene bli større som respons på dunkelt lys, og du kan kanskje trenge tilpassede glass med styrke for kjøring om natten for å tilpasse til dette.

    For å fastsette en optimalt tilpasset brille for kjøring om natten, kan optikeren gjenskape en nattsyn-situasjon med spesialisert utstyr, så som ZEISS i.Profiler. Det er et øyemålingsutstyr basert på innovativ bølgefront-teknologi som måler øyet med helt åpne pupiller. Disse målingene kan så bli tatt hensyn til når man produserer tilpassede glass, ved å bruke i.Scription® teknologi. Resultatet er glass designet for skarpere syn, og forbedret oppfattelse av farge og kontrast når du kjører om natten.

Tilpasning er nøkkelen, og innfatninger som ikke er skikkelig tilpasset kan føre til hodepine og vondt i øynene - og ikke bare når du har brillene på i en lengre periode.

Tilpasning er nøkkelen, og innfatninger som ikke er skikkelig tilpasset kan føre til hodepine og vondt i øynene - og ikke bare når du har brillene på i en lengre periode.

Hva du skal se etter når du velger brilleinnfatninger for kjøring

Brilleinnfatninger kan påvirke det totale synsresultatet, og du må passe på at du velger innfatninger som ikke begrenser synsfeltet. Mengden av innfatninger som tilbys kan være litt overveldende, og det er fristende å bare gå for den mest attraktive muligheten, men her er hvordan du kan begrense dine valg:

  • Finn noen varianter hvor du klart kan se at innfatning og stenger er så tynne som mulig og at de er sammenføyet i toppkanten. Optikeren kan veilede deg her.
  • Dernest, ta i betraktning størrelsen på glassene. Jo større glass, jo færre hodebevegelser trengs for å sjekke bakspeil og sidespeil, så eliminer innfatninger som kun tillater små eller smale glass.
  • Spør optikeren om å vise deg hvilke brilleinnfatninger som har buede glass, fordi dette vil hjelpe til å redusere tilfeldig distraherende lys som kommer inn fra siden.
  • Pass på at innfatningen hviler komfortabelt og sikkert på nesen, for å sikre at den forblir på plass selv når du gjør hurtige hodebevegelser. Når du prøver innfatningen på kan du bevege hodet fra side til side og etterligne bevegelsene du gjør når du kjører.
Ikke la brillene ligge i bilen i lengre perioder.

Ikke la brillene ligge i bilen i lengre perioder.

Hvorfor du bør vurdere å bruke spesielle bilbriller

Når du setter deg i bilen ønsker du nå destinasjonen din i god behold. Å kjøre på ukjente veier, i ugunstig vær, og i tett trafikk kan være stressende nok, og du ønsker absolutt ikke å legge synsbesvær til listen.

Fordelene med ZEISS DriveSave brilleglass inkluderer:

  • Du kan ha på deg kjørebrillene dag og natt.
  • Enkel tilpasning og endring i fokus på avstand vil hjelpe deg å tilpasse til stadig skiftende forhold og hendelser som skjer langs veien.
  • Presist syn på veien, instrumentbordet, og sidespeilene takket være DriveSave-designet.
  • Brilleglassene reduserer refleksjoner betraktelig.
  • Forbedret syn når du kjører om natten.

Kjør sikkert, og kom frem til destinasjonen uten stress.

Få mer informasjon om ZEISS DriveSafe brilleglass her.


Del denne artikkelen


  • 1

    Babizhayev M, A: Glare Disability and Driving Safety. Ophthalmic Res 2003;35:19-25. doi: 10.1159/000068199

  • 2

    Forskningsinstitutt for kjøretøyteknologi og kjøretøymotorer Stuttgart (FKFS) http://www.fkfs.de;http://www.fkfs.de; FKFS Forskningsinstitutt for kjøretøyteknologi og kjøretøymotorer Stuttgart er en uavhengig stiftelse assosiert med Universitetet i Stuttgart. FKS ble grunnlagt i 1930, og har blitt et av de største og ledende forskningsinstitutt på området kjøretøyteknologi, og yter tjenester til større bilprodusenter og leverandører.