Forståelse for synet

Hemmeligheten bak det perfekte brilleglassdesignet

Det kreves mye erfaring, matematikk og nøyaktig kunnskap om brillebrukerens behov for å gi en skreddersydd løsning

16 oktober 2020
  • Hemmeligheten bak det perfekte brilleglassdesignet

Hva synes du? Hvilket produkt inneholder mest optisk kunnskap – et brilleglass eller en moderne høyytelses kameralinse som inneholder fem individuelle optiske elementer? Kameralinser ville være det umiddelbare svaret som mange folk ville gi. Hvilke avanserte optiske egenskaper kan et tynt, alminnelig plastglass eventuelt ha å tilby? Den skjulte hemmeligheten til et brilleglass ligger i designet. En kameralinse har symmetrisk optikk og produseres med samme form om og om igjen. Dette er et sjeldent unntak innen brilleglass, hvor asymmetri er regelen. Brilleglassformen er betydelig mer kompleks og unik for hvert enkelt glass. Ytelsen til brilleglass er resultatet av mange forskjellige optiske overflater med enorm kompleksitet. Hvorfor er det slik? Dette var spørsmålet BEDRE SYN stilte Gerhard Kelch, kvalifisert matematiker og leder for optisk design ved ZEISS Vision Care.  

BEDRE SYN: Mr. Kelch, oftalmologiske eksperter streber alltid etter å utvikle bedre og bedre glassdesign. Hvorfor er dette temaet så viktig? Hvordan gagner alt dette meg som brillebruker?

Gerhard Kelch: Den primære jobben til et brilleglass er å korrigere defekt syn – for eksempel kortsynthet eller langsynthet. Det kan også avhjelpe andre synshemminger som astigmatisme eller en tilstand som ekspertene kaller presbyopi, eller økende vanskeligheter med å fokusere på nært hold når vi blir eldre. Minimumskravet som skal oppfylles av brilleglasset er at øyet kan se klart igjen når man ser «rett frem». Dette betyr ikke nødvendigvis at vi kan se like godt som mennesker med perfekt syn. Og dette er en utfordring som vi har tatt tak i hos ZEISS i mer enn 100 år. Målet vårt er å gi brillebrukere et klart, naturlig syn i alle retninger, ikke bare rett frem.

Øynene våre beveger seg bak brilleglassene våre. Og bevegelsene til øynene våre varierer fra person til person, og hver innfatning sitter forskjellig på alles ansikt – for eksempel med en annen skråvinkel. Og det er her designet til moderne brilleglass kommer inn.

Et moderne brilleglass tar hensyn til alt dette takket være individualisert design. En brilleglass har en annen optisk styrke mot toppen eller siden av glasset enn når vi ser rett frem. Designet må derfor optimaliseres på en slik måte at best mulig korreksjon oppnås i toppen og periferien av glasset. Alt dette må tilpasses brukerens brillestyrke og til passformen og formen på innfatningen.

Øynene våre beveger seg bak brilleglassene våre. Og bevegelsen av øynene våre varierer fra person til person, og hver innfatning sitter forskjellig på alles ansikt.

Gerhard Kelch Kvalifisert matematiker og leder for optisk design hos ZEISS Vision Care

BEDRE SYN: Er måten brilleglasset produseres på hemmeligheten bak det hele?

Gerhard Kelch:  Vel, vi i ZEISS investerer mye penger i den kontinuerlige forbedringen av glassdesignene våre og i å tilpasse dem til den skiftende livsstilen til brillebrukere. Vår mangeårige erfaring innen optikk – og ikke bare innen brilleglass – gir oss et ideelt grunnlag for vårt arbeid. Våre produkter dekker hele prosessen fra den første øyeundersøkelsen med våre målesystemer til produksjon og belegg på glassene våre. De aller fleste systemene vi bruker er produkter, instrumenter, teknikker og programvareverktøy vi har utviklet selv. Vi matcher alle stadier av prosessen presist og nøyaktig til hverandre. ZEISS overlater absolutt ingenting til tilfeldighetene. Kun utprøvde produkter og teknologier når markedet.

Hvis vi utvikler et nytt glassdesign – vårt nyeste produkt   ZEISS digitale glass, for eksempel, starter vi med å analysere nøyaktig hva det nye designet skal oppnå. Vi gjennomfører brukerprøver på et veldig tidlig stadium. Tross alt, hva hjelper selv det mest sofistikerte designey hvis det er totalt verdiløst i daglig bruk?

BEDRE SYN: Hvordan velger du brukerne til disse utprøvingene?

Gerhard Kelch:  Alt avhenger selvfølgelig av produktet. For progressive glass må vi velge brukere som er over 40 og allerede opplever sine første vanskeligheter med å fokusere på nært hold, eller som allerede bruker progressive glass. Ellers velger vi et typisk tverrsnitt av personer: f.eks. med lave og høye brillestyrker, av ulik alder og kjønn, og med ulike ansiktsformer … Siden vi opererer over hele verden, er det ulike funksjoner som er spesifikke for hver region som må tas i betraktning, f.eks. ansiktsform, øynenes posisjon og ulik smak ved valg av brilleinnfatninger. Alt dette må innarbeides i våre første designbetraktninger. En testet, standardisert prosedyre ved hjelp av spørreskjemaer hjelper oss da med å optimalisere designene og å velge mellom ulike versjoner av produktet. Jo mer vi vet om brukerne, jo bedre blir glasset til slutt! Unødvendig å si trenger vi også den beste optiske designprogramvaren som vi utvikler selv og stadig forbedrer med nye data.

Jo mer vi vet om brukerne, jo bedre blir glasset til slutt!

Gerhard Kelch Kvalifisert matematiker og leder for optisk design hos ZEISS Vision Care

BEDRE SYN: Men det finnes også glass som er optimalisert for hver enkelt bruker. Hvordan virker dette?

Gerhard Kelch: Tidligere var det bare mulig å designe og produsere glass med sfæriske eller toroidale overflater. I dag kan vi designe asfæriske og atoroidale overflater og inkorporere dem i glass på mange forskjellige måter. Helt opp til friformteknologi som tillater enhver form for individualisering. Dette er interessant ikke bare for progressive, men også for enstyrkeglass. Ett eksempel: vi kan nå produsere moderne sportsbriller med omslagsinnfatning på en slik måte at brukeren ikke lenger opplever perifer uskarphet. Kraftig datateknologi lar oss nå designe individualiserte glass med ekstrem presisjon på grunnlag av dataene vi mottar fra optikeren din – og alt i løpet av sekunder. På 1980-tallet måtte det en hel natt til for å designe en glassoverflate med fri form.

I dag beregner vi 12 000 individualiserte progressive overflater hver dag ved vår fabrikk i Aalen i Tyskland.

BEDRE SYN: Dette må innebære enorme mengder data.

Gerhard Kelch:  Korrekt. Måledataene vi mottar for den enkelte brillebruker – personvernet er selvfølgelig garantert til enhver tid – er avgjørende for produksjonen av hvert enkelt glass. Tenk deg at et glass går tapt under transport eller blir ødelagt under påfølgende bruk, da har vi brukerens data klare for hånden og kan produsere erstatningsglasset umiddelbart. Dataene hjelper oss i tillegg til å forutsi nye trender – f.eks. i innfatningsmote – og innlemme disse i våre glassdesign og brukerprøver. De siste tre årene har vist at det nå er en trend mot for eksempel større innfatninger. Denne motetrenden påvirker også designene våre: et glass sitter veldig annerledes foran øynene i større innfatninger. Optikken må tilpasses deretter.

BEDRE SYN: Et siste spørsmål: Hva vil du som matematiker anbefale alle brillebrukere?

Gerhard Kelch:  Jeg er overbevist om at klart, komfortabelt syn er så viktig i hverdagen vår at det bør legges mer vekt på det. I dag lar enestående teknologier oss skape løsninger som tilbyr det ultimate innen synskomfort. Så jeg vil anbefale alle å få øynene sine regelmessig testet av en optiker. Dårlig syn kan for eksempel være årsaken til hodepine. De riktige brilleglassene kan være botemiddelet.


Del denne artikkelen